bluefish

My favorite things and my life

Talking about war

news.yahoo.co.jp

Wednesday, August 15, 2018

Have you ever talked about war from experienced people?

Yes, I have.

 

At the end of the World War, my late father was 15 years old. He never went to the battlefield as a soldier, however he talked me over and over again that he could not eat enough food and he was always hungry, and run desperately away from the air bombardments.

 

I got bored with his talking and I heard that with indifference, because I did not understund about war and was too young. I am sorry that I should have listened to it carefully.

 

When I went to a clinic before, an old gentleman sitting next to me talked about the great Fukagawa air bombardments. It was very cogent talking from a experienced person.

 

We must not do war !

 

 

あなたは戦争体験者から戦争の話を直接聞いたことがありますか?

はい、あります。

 

 亡くなった父は、終戦時15歳。戦地へ行くことはありませんでしたが、食べるものがなくてひもじい思いをしたこと、死にものぐるいで走って空襲から逃げたことなど、何度も何度も聞かされました。

 

まだ若く戦争の辛さを理解していなかった私は、父が繰り返し語る同じ話しに飽きていいかげんに聞いていました。今思うと、父の体験にきちんと耳を傾けてあげるべきだったなと反省しています。

 

以前、病院の待合室で隣に座っていた老紳士から深川大空襲の時の話を聞きました。今は平和なこの町ですが、戦時中は悲惨な状況だったことが伝わってきました。戦争経験者のお話は現実味があります。

 

戦争は絶対にあってはならないと強く思います。